събота 01 януари 2011 - Васильовден / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Празника е известен още с наименованията: Васильовден, Василовден, Василица, Василия, Сурваки, Сурва, Сурува, Суроздру. Суровачка от дрян - в митологията дрянът е живата мощ на добротворните сили. В този ден по домовете ходят маскирани мъже - сурвакари, камилари, бабугери, старци и джамали, които благославят за здраве и плодородие.
събота 01 януари 2011 - Нова година / Категория: ПРАЗНИК
Най-широко разпространеният празник е и сред най-старите в човешката история. Традицията на новогодишната празнична вечер датира от много отдавна.
За древните вавилонци преди около 60 века новата година е започвала с първото новолуние след първия ден на пролетта – тогава те засявали новата реколта и цъфтели овошките и цветята. Празненствата продължавали 11 дни.
1 януари не е означавал нищо нито от астрономическа, нито от земеделска гледна точка. Преди около 2600 години елините "изтеглили" празника в края на март, но и тогава първият ден на януари не е означавал нищо особено. През 153 г. пр. Хр. Римският сенат обявил 1 януари за начало на новата година. Но и това решение не било окончателно, тъй като всеки император в древния Рим смятал, че мнението му за Новата година е най-меродавно. Трябвало да настъпи 46 г., когато Гай Юлий Цезар въвежда новия календар - Юлианския календар.
В ранната си епоха Католическата църква заклеймявала празнуването на Нова година като езически ритуал. В противовес на езическите празници и с разпространяването на християнството обаче църквата започнала да създава религиозни ритуали, включително тържественото отбелязване на настъпващата нова година. Все пак през Средновековието в християнския свят началото на годината е било най-различно – на Коледа, на Великден и т.н.
Едва през XVI век във Венеция, а след нея и в другите европейските държави започнало да се празнува Нова година на 1 януари. Постепенно всички държави, използващи Грегорианския календар, приемат тази дата за начало на всяка нова година.
През годините новогодишният празник се е превърнал в един от главните поводи народите да се повеселят, да си пожелаят здраве, щастие и плодородие, а празнично трябва да бъде както настроението, така и облеклата и трапезите им. Всичко това символизира надеждите на хората, че започващата нова година ще бъде по-добра и по-благодатна.
неделя 02 януари 2011 - Св. Силвестър Римски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Православната църква почита днес Свети Силвестър. Той е управлявал цели 21 години римската църква и е покръстил самия император Константин Велики.
Денят е известен в народния календар и като Караманов ден. Той е свързан с обичая Полазване. И на този ден като на Игнажден се вярва, че какъвто човек пръв ти влезе в къщата, добър или лош, здрав или болнав, богат или беден - такава ще е годината.
неделя 02 януари 2011 - Имен ден празнуват Горан, Горица, Огнян, Огняна, Пламен, Пламена, Серафим, Силва, Силвия, Силвана, Силвестър / Категория: ИМЕННИ ДНИ
понеделник 03 януари 2011 - Св. пророк Малахия. Св. мъченик Гордий / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. прор. Малахия е един от 12-те малки пророци. Живял е през 400 г. преди Христа. Предсказал е идването на св. Йоан Предтеча, който ще приготви пътя Господен и двойното пришествие на Христа, когото нарича Слънце на правдата. Написал е последната пророрческа книга от Стария завет, която представлява приключване на старозаветните пророчества, затова го наричат "печат на пророците".
вторник 04 януари 2011 - Събор на св. 70 апостоли. Прпмчк Онуфрий Габровски. Преп. Теоктист, игумен. / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Освен 12-те си ученици Христос избрал и други седемдесет, които проповядвали учението му не само със слово, но и с примера на добродетелния си живот, с любовта си към Бога и човеците, кръщавали повярвалите в Божието слово и вършели чудеса. Днес православната църква чества паметта на всички тях заедно.
вторник 04 януари 2011 - Имен ден празнуват Тихомир, Тихомира, Тихомирка / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Събор на св. 70 апостоли. Прпмчк Онуфрий Габровски. Преп. Теоктист, игумен. Именници: Тихомир, Тихомира, Тихомирка
сряда 05 януари 2011 - Зимен Кръстовден. Попова Коледа. Св. мчци Теопемт и Теона. Преп. Синклитикия и Аполинария / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Наричан още Кръстци, Водокръщи. Смисълът на празничния ритуал е чрез силата на Кръста да се изчисти земята от бродещите в некръстеното време същества на отвъдното, на неподредения свят, да се подготви за голямото кръщене, което предстои. Народът вярва, че на този ден се пропъждат т. нар. "мръсни дни", които започват на 25 декември и свършват на Кръстовден. В българските вярвания се смята, че през тези дни има космически хаос и демонични сили бродят по земята. В християнския смисъл това са "некръстените" дни, в който новородения Исус Христос не е получил все още Светото Кръщене.
Зимен Кръстовден, Наричан още Водокръщи, този ден е първия от поредица водни обреди, които по начало са много сходни. Втория и третия са Йордановден и Ивановден, чиито "водни имена" на места се наричат мъжка Водица и женска Водица.
Сутринта в църквата се отслужва служба, водата се кръщава и освещава. Като ръси по къщите, попът оставя и по малко бяла и червена вълна, с която се правят мартенички на 1 март. Народът вярва, че ако на Кръстовден замръзне китката босилек, с която попът ръси, годината ще е плодородна.
Св. Теопемт бил никомедийски епископ. При гоненията срещу християните той бил хвърлен в тъмница и жестоко изтезаван, но въпреки мъченията оживял. Приписали това чудо на християнско магьосничество и повикали езическия маг Теона да отрови епископа. Ала и неговите отрови не погубили християнския мъченик. Теона приел християнската вяра, поради което бил жив заровен, а Теопемт - обезглавен.
Според християнската религия този ден е посветен на Кръщението на Исус Христос в река Йордан и е един от най-тържествените църковни празници. Смята се още за ден на светлината и просвещението. Отбелязва се от православния канон с празничен водосвет. След ритуалното кръщаване на водата свещеникът хвърля кръста в реката или в морето. Мъжете се спускат да го вземат. Вярва се, че ако кръстът замръзне във водата, годината ще е плодородна, а народът - здрав.
Още в ранно утро преди изгрев слънце по традиция девойките и жените отиват да налеят прясна "кръстена" вода. На потока или край кладенеца те измиват домашната икона и палешника на ралото. Измиват и лицата си за здраве. В Средните Родопи на Йордановден се изпълнява обичаят "хаскане". Той се заключава в обредното изкъпване на всички сгодени моми, на младите булки и младоженците, които за първи път посрещат Водици в нов социален статус. Къпането се извършва от мъже-"хаскари" или "къпинчари". Те подхвърлят три пъти нагоре младоженеца, отвеждат го на реката или на чешмата да го намокрят. Онзи, който не желае да бъде окъпан, трябва да се откупи с пари и почерпка.
В Македония Богоявление и следващият ден - Ивановден, се наричат "Мъжки" и "Женски водици" (Прилепско) и се свързват с обичая "Водичарки". Водичарките са моми в предбрачна възраст, които обикалят на групички по домовете и изпълняват специални "водичарски" песни. По своето съдържание тези песни напомнят на коледарските и на лазарските и са предназначени за всеки отделен член на семейството. С тях момите пожелават здраве, дълголетие и благополучие на домочадието. В района на град Битоля вечерта на Богоявление се извършва обредното припяване на китки и пръстени, в което участват девойките за женене. За целта те украсяват един гюм с зеленина и отгоре му поставят було. Обичаят е известен с названието "тайани".
петък 07 януари 2011 - Св. Йоан Кръстител (Ивановден) / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Понеже главната задача в живота на светия Господен Кръстител Йоан е изпълнена в деня на йорданското Богоявление, от дълбока древност светата Църква е отредила за неговото възпоминание следващия ден подир този велик празник. Той е наречен негов "събор", защото на това богослужебно тържество всички вярващи са призовани да се съберат за молитвена прослава на този "най-голям между родените от жени" (Мат. 11:11) Божи пророк и праведник. Паметта му се чествува няколко пъти през годината, но най-тържествено се празнува на 7 януари.
Между евангелските личности, които са окръжавали Спасителя, Неговият велик Предтеча заема изключително място, както по начина на своето идване на света, така и по своето неповторимо служение.
Бележит и единствен е неговият принос при покайната проповед и кръщаване на юдеите, подготвяни за посрещането на очаквания Месия - Христос.
Неговата трагична раздяла с грешния иродовски свят в окърваваната тъмница на Махеронската крепост също полага особен печат и ореол на мъченическото му 34-годишно земно поприще.
Между всички останали пророци той се отличава още и с това, че е имал предназначението да посочи с ръка Тогова, за Когото е пророкувал на света.
Този необикновен Божи избраник, който блести с многобройните си достойнства на границата между двата Завета, притежавал такава нравствена чистота, че по-скоро би могъл да бъде наречен ангел, отколкото човек. Затова и християнските иконописци го изобразяват с крила над препасаното с кожен ремък пустинническо облекло от камилска вълна.
На неговото строго въздържание подражавали най-великите християнски подвижници, а неговата доблестна смърт вдъхновявала всички мъченици през време на гоненията срещу християнската вяра.
Този ден ергените къпят момите, окъпвани са младите мъже и именниците. В Югозападна България къпят младоженките и малките момиченца до 1 г. Обредното къпане включва и разменянето на подаръци, както и гостувания и празнична трапеза. Народната представа за св. Иван като покровител на кумството и побратимството определя гостуванията у кумовете.
Този ден християнската църква отрежда на най-великия от пророците, който ревностно проповядва идването на Христос сред хората - на Йоан Кръстител или Предтеча. Светецът се почита като покровител на кумството и побратимството. На Ивановден продължават обичаите и обредите, свързани с вярата в чудодейната здравеносна сила на водата. Къпят се булките и младоженците, които са се оженили през тази зима до Ивановден; къпят се всички именници; къпят се годените моми и ергени. На Ивановден на обед младоженците отиват на гости в дома на своите кумове и им носят кравай, млин, ракия и вино. Кумовете ги канят на тържествена трапеза. Младите гостуват и на девера.
В тракийските земи на Ивановден или по-късно - на Бабинден или зимния Атанасовден, се предприемат обредите за побратимяване на момците - "хващане на арътлици". Ако трима другари искат да станат побратими, в този ден те последователно се събират в дома на всеки от тях, като започват от дома на най-възрастния. Майката посреща тримата и ги закичва с по една китка от бръшлян и чимшир. На всяка китка е вързана златна паричка с червен конец. Като ги закичва, майката ги благославя: "Оттук нататък чимшир побратими да станете! Да не се карате и лоши думи да не си изричате, да се обичате и уважавате като братя!" Ритуалът се повтаря в дома на всеки момък. В Ямболско обредът на побратимяване е значително по-разгърнат. Там момците или женените мъже, които ще станат арътлици, стъпват символично с десния крак едновременно върху живи въглени, след което си раздават специални обредни хлябове и отпиват последователно от паница с червено вино. В Родопската област на Ивановден сгодените ергени отиват тържествено на гости заедно с родителите си и свои роднини в дома на своите годеници. След като бъдещата свекърва умие лицето на девойката и я закичи с китка и златна паричка, всички сядат край софрата и се угощават богато
събота 08 януари 2011 - Бабинден / Категория: НАЦИОНАЛЕН ПРАЗНИК
Бабинден е един от големите народни женски празници, посветен на "бабите" - жените, които помагат при раждане, и на младите булки и невести, които са раждали. Обредността през този ден е подчинена главно на желанието да се засвидетелстват почит и уважение към възрастните жени, които са "бабували" на родилките.
Още преди изгрев слънце майките с деца от една до тригодишна възраст отиват на чешмата да налеят прясна вода. В котлето с водата пускат стрък босилек или здравец. Вземат калъп сапун и една нова кърпа и се отправят към дома на бабата да й "полеят". Обредното поливане на бабата-акушерка се извършва под плодно дърво в градината, върху дръвника или отпред на стълбите. Всяка жена подава на бабата сапуна, полива й вода да се измие и я дарява с пешкира, който е донесла. Бабата закичва невестата с китка здравец, вързана с "мартеничка" - червен и бял конец. Често при поливането бабата хвърля със шепите си вода нагоре и подскача три пъти, като изрича: "Да рипкат децата и да станат бели и червени! Колкото капки, толкоз берекет и здраве!" След поливането жените даряват бабата с ризи, чорапи, платно, които премятат на дясното й рамо. От своя страна, бабата връзва на дясната ръчичка на децата, които е отродила ("хванала") червено и бяло конче със сребърна монета и също им дава чорапки и ризки. На обед булките и невестите се събират на празнично угощение в дома на бабата-акушерка. Всяка жена носи прясна погача, баница, варена или печена кокошка и бъклица с ракия или вино. Целува ръка на бабата и й подава подноса с храната. Дъщерите и снахите на бабата подреждат дълга и богата трапеза, около която сядат всички присъстващи. Започва весело и буйно пиршество, придружено с песни, танци и понякога с твърде пиперливи и разюздани закачки и сценки. Често бабата поставя около врата си наниз от червени чушки и с керемида кади под полите на жените, за да раждат повече деца. Наричанията и припевките имат в повечето случаи сексуален символичен смисъл. След обеда на трапезата у бабата започват да идват и мъжете. Кулминационен момент в обредността представлява обредното изкъпване на бабата-акушерка в реката или на чешмата. Мъжете и жените изнасят бабата навън и я качват в двуколка или на шейна. Понякога слагат бабата в голям плетен кош. Мъжете, преоблечени като "волове", с кожени маски и рога, влачат колата или шейната из селото. Ако по пътя невестите срещнат мъж, свалят калпака му и искат откуп. Шумната дружина отвежда бабата на реката и там мъжете обръщат двуколката или коша, в който носят старицата. Изкъпват я във водата. Този обред е известен по нашите земи като "влечугане" на бабите. Вечерта на селския мегдан всички се залавят на общо хоро, с което празничният ден завършва.
Още: 8 Януари е също така професионален празник на всички акушери и гинеколози.
събота 08 януари 2011 - Св. Григорий, еп. Български. Преп. Георги Хозевит. Св. Емилиан Изповедник. Преп. Домника / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Сведенията за св. Григорий са много оскъдни. Предполага се, че това е "презвитер и монах Григорий, клирик на всички български църкви", живял по времето на царете Симеон Велики и Петър, който бил един от изявените български книжовници. Допуска се, че бил епископ на Пелагония (Битоля) и Прилеп.
неделя 09 януари 2011 - Св. мчк Полиевкт. Св. Петър, еп. Севастийски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
По времето император Валериан живели двама уважавани войници - Неарх и Полиевкт. Неарх, който бил християнин, споделял с езичника Полиевкт упованията си на Христовата вяра. Когато започнало жестокото осмо гонение на християните, Полиевкт се отрекъл от идолопоклонничеството. Заради това бил обезглавен и предал духа си на Бога, кръстен в собствената си кръв.
Св. Полиевкт бил първият мъченик в арменския град Мелитин при река Ефрат.
понеделник 10 януари 2011 - Св. Григорий, еп. Нисийски. Преп. Дометиан, епископ Мелитински. Св. Маркиан / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. Григорий Нисийски бил плодовит писател, философ и богослов. От него са останали образцови аскетически трудове, проповеди, речи на полемични теми и многобройни писма.
вторник 11 януари 2011 - Преп. Теодосий Велики / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св.Теодосий Велики дълго живял в пещера и се отдал на непрестанна молитва и неотстъпно богосъзерцание. Той пръв въвел общежитийната форма на монашеския подвиг и затова е наречен "началник на общежитието". Светията сам измивал раните на страдащите в неговите болници и помагал за обслужването на разнообразните просители и поклонници. Св. Теодосий бил погребан във Витлеемската пустиня.
вторник 11 януари 2011 - Имен ден празнуват Богдан, Богдана, Теодосий / Категория: ИМЕННИ ДНИ
вторник 11 януари 2011 - Международен ден на думата Благодаря / Категория: СВЕТОВЕН ДЕН
На 11 януари се отбелязва Световния ден на думата "Благодаря" (International Thank You Day). През последните години празникът набира все по-гляма популярност по света. В различните страни изразите на благодарност са различни както като звучене, така и като значение. Най-разпространено разбира се по света остава "благодаря" на английски език.
Св. Татяна била родена в Рим от знатни родители. Баща и, който бил консул, бил таен християнин и се отличавал с богобоязливост. Той възпитал дъщеря си в благочестие и я научил на божественото писание. Когато достигнала пълнолетие, Татяна пожелала да прекара живота си в девство и целомъдрие. Тя станала невеста на Христа и му служела ден и нощ с молитва и пост. Заради добродетелния и живот Христос увенчал невестата Си с мъченически венец.
сряда 12 януари 2011 - Имен ден празнуват Таня, Татияна, Татяна, Траяна / Категория: ИМЕННИ ДНИ
четвъртък 13 януари 2011 - Св. мчци Ермил и Стратоник. Св. мчк Петър Анийски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Зетят на Константин Велики, император Ликиний (311-324 г.), имал зъдължението да охранява Долния Дунав от нашествия на варварите. Той бил и ревностен идолопоклонник и извършил жестоки гонения против християните. През 315 г. негови жертви станали християнският дякон Ермил и воинът Стратоник. След като били жестоко изтезавани, двамата били удавени в реката. Телата им били намерени недалеч от Сингидунум (дн. Белград).
петък 14 януари 2011 - Преп. отци, избити в Синай и Раита. Св. Нина (Отдание на Богоявление) / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Преп. отци, избити в Синай и Раита. Св. Нина (Отдание на Богоявление)
Св. равноапостолна Нина, просветителка на Грузия
петък 14 януари 2011 - Имен ден празнуват Адам, Калчо, Нина, Нино / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Преп. отци, избити в Синай и Раита. Св. Нина (Отдание на Богоявление), Именници: Адам, Калчо, Нина, Нино
петък 14 януари 2011 - Василица / Банго Васил (куцият Васил) / Категория: ДРУГИ
Един от най-големите и най-почитаните празници, които празнуват всички роми е Василица или Банго Васил (куцият Васил), отбелязван на 14 януари. Този празник трае два или три дни, като навечерието му е Бъдни вечер, първият ден е Василица, вторият – Банко Васил, а третият “патерицата”. Бъдни вечер е семеен празник с постни ястия, обреден кравай “боговица”, който се разчупва и се изяжда от всички. На Василица сутринта децата обикалят комшийските къщи и сурвакат за здраве, за благополучие, за късмет, за плодородие. Повсеместно срещано е коленето на “курбан” за Банго Васил – най-често това е гъска. Тя се пече пълнена с ориз, но не се изяжда наведнъж, за да може от месото да се даде и на гостите, които ще дойдат. На трапезата има още сърми, баница с късмети, питка, вино, ракия. Трапезата се прекадява и благославя, всички си вземат прошка с целуване на ръка. Като цяло празничните дни се свързват главно с взаимни гостувания на близки и приятели (на първо място на кръстниците), съпроводени с богати трапези и веселби. Въпреки различните групови и регионални варианти, в основни линии същността на празника е сходна при различните ромски общности.
събота 15 януари 2011 - Преп. Гавриил Лесновски, Прохор Пшински, Павел Тивейски и Йоан Колибар. Св. Герасим, патр. Александрийски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Преп. Гавриил Лесновски е един от тримата последователи на св. Иван Рилски. Преп. Гавриил построил манастир в Лесновската планина. После се уединил и живял в мълчание 30 години. Починал на 15 януари.
събота 15 януари 2011 - Имен ден празнуват Гаврил / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Преп. Гавриил Лесновски, Прохор Пшински, Павел Тивейски и Йоан Колибар. Св. Герасим, патр. Александрийски, Именници: Гаврил
неделя 16 януари 2011 - Поклонение на честните вериги на св. ап. Петър. Преп. Ромил Видински. Св. свщмчк Дамаскин Габровски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Ирод Агрипа хвърлил ап. Петър в тъмница, като възнамерявал след Пасха да го изведе пред народа. Но в нощта, когато щели да го извеждат, окован в две вериги, Ангел Господен го събудил. Станал, веригите паднали от него и Ангелът го извел навън. Учениците му успели да се сдобият с веригите и те били предавани през вековете. Днес се отдава почит на подвига на ап. Петър.
неделя 16 януари 2011 - Имен ден празнуват Ромил / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Поклонение на честните вериги на св. ап. Петър. Преп. Ромил Видински. Св. свщмчк Дамаскин Габровски, Именници: Ромил
понеделник 17 януари 2011 - Св. преподобни Антоний Велики (Антоновден) / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Андоновден, Лелинден в народния календар Антоновден се празнува за предпазване от болести. На този ден жените не предат, не плетат, не варят боб и леща,за да не разсърдят чумата, шарката и "синята пъпка". Специално омесени за празника содени питки, намазани с петмез, се раздават на близки и съседи за здраве, а една се оставя на тавана "за белята, за лелята", т.е. за чумата. Затова и Антоновден е известен още като Лелинден. В нар. представи двамата братя близнаци Андон и Атанас са ковачи, които първи изобретяват ковашките клещи. Затова Антоновден и Атанасовден се честват като празници на ковачи, железари, ножари и налбанти.
Подвижничеството е толкова древно, колкото и християнството, но подвижниците от първите векове не напущали света. Те живеели в градове и села, в семействата си или насаме, а понякога и на малки групи. И по време, и по съвършенство отшелничеството получило първите си образци в лицето на св. преподобни Павел Тивейски и Антоний Велики.
Св. Антоний Велики се родил около 251 година в в египетско село близо до Йераклеопол, Среден Египет.
Неговите родители били богати християни. Получил добро образование, а възпитанието, което придобил от своите родители повлияло дълбоко за сформирането на неговите християнски убеждения и светоглед. Той избягвал светските суети, предавал се на духовни размишления и дейности. Когато бил на 18 години, неговите родители починали. Дори и без техния контрол, той не се поддал на изкушенията на света и продължил да следва избрания доброволно от него начин на живот.
Двадесетгодишният младеж бил дълбоко впечатлен от евангелския разказ за богатия юноша, на когото Христос каза да продаде имота си, за да спечели съвършенството към което се стреми (Мат. 19:21). Антоний раздал своето имущество и се заселил недалеч от града, където живеел монашески под наставленията и ръководството на по-опитен от него монах. По-късно той оставил своя приятел и се заселил в една пещера – гробница, където живеел много време сам. Хранел се само с хляб и вода, борел се със изкушенията на светските видения за наслада. Според житиеписеца му, св. Атанасий Велики, светецът прекарал в пълно усамотение повече от 20 години в Египетската пустиня.
Като побеждавал природата си с почти свръхчовешко подвижничество, св. Антоний бил удостоен с дара на чудотворство, прозорливост и лечителство, с което придобил широка известност. При него идвали болни и страдащи хора, с които беседвал с часове. Славата му растяла и дори император Константин го почел с писмо. Отшелниците също се събирали при своя духовен баща и слушали неговите мъдри беседи. Св. Антоний им разяснявал, че благодатта на Св. Дух е бисерът, за който е говорил Господ и за да ни я дарува е пострадал на Кръста: "Аз обаче ви казах истината - говори Той, - за вас е по-добре Аз да си замина; защото, ако не замина, Утешителят няма да дойде при вас; ако ли замина, ще ви го пратя" (Иоан. 16:7). Благодатта на Св. Дух е това съкровище, заради което ние сме длъжни да пожертвуваме всичко, за да придобием. Тълкувайки Христовите думи "Огън дойдох да туря на земята и колко бих желал да беше вече пламнал!” (Лук. 12,49), св. Антоний (както и св. Макарий Египетски) разбират под "огън" възраждащата благодат на Св. Дух, която се излива върху нас в тайнството миропомазване при кръщението ни. Заедно с ап. Павел и много други св. отци, св. Антоний учи, че царството Божие, което Господ ни повелява да търсим преди всичко друго (Мат. 6:33), е именно възраждащата благодат на Светия Дух, като извор на нашия свят живот.
През 306 г. св. Антоний започнал да събира съподвижници, желаещи да се посветят на монашеството. Живеел в Писпир, на 30 км от р. Нил и често навещавал учениците си в манастира, който сам основал. Негови последователи са просиялите в православието подвижници св. Макарий Велики, св. Пахомий, св. Макарий Александрийски и много други. Духовен наставник е бил и на св. преподобни отец Павел Препрости, чието житие съдържа и разказ за първата му среща със св. Антоний.
Като монах св. Антоний участвал и в религиозния живот и укрепвал братята си по вяра по време на гонение.
Преподобни Антоний Велики преживял до 105-годишна възраст, като запазил телесното си здраве и сила. Година преди смъртта си взел участие в борбата на Църквата против арианската ерес, като излязъл в Александрия в открит диспут с еретиците и ги победил. Успехът му е наречен "тържество на християнството".
Почувствувал близостта на своя край, той завещал да го погребат тайно, за да не узнаят людете мястото на неговия гроб. Двама от учениците му останали докрай при него. Когато дал последното си благословение към тях, небесна радост озарила лицето му.
Св. Антоний починал на 17 януари 356 година. По-късно мощите му били открити и тържествено пренесени във Виена.
понеделник 17 януари 2011 - Антоновден - Имен ден празнуват Андон, Антоан, Антоанета, Антон, Антонина, Антония, Донка, Донко, Дончо, Тони, Тонка, Тончо, Тоньо, Тоня, Тотьо, Тотка / Категория: ИМЕННИ ДНИ
вторник 18 януари 2011 - Св. Атанасий Велики и св. Кирил Алексaндрийски (Атанасовден) / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Празнуват се съвместно на 18 януари. Разрешава се вино и елей. Св. Атанасий бил голям защитник на Православната вяра. Участвал в Първия Вселенски събор, дето се показал с благодатно озарен ум в защита на вярата против ереста на Арий. На 28-годишна възраст, след смъртта на архиепископ Александър, е ръкоположен за архиерей на негово място в Александрия. За вярата преследван в изгнание 15 години. Страдал при императорите Констанций, Юлиан Отстъпник и при Валент, по време на когото известно време се укривал в една гробница. Жителите на Александрия тъй настоявали да се върне епископът им, че императорът като се опасявал от бунт, се съгласил. В старанието си да се омиротвори църквата бил в постоянни спорове с еретиците. Починал в 373 година на 80 години. Св. Кирил е участвал на Третия Вселенски събор и изобличил еретика Несторий. Написал е много книги в защита на вярата. Починал в мир в 444 година.
вторник 18 януари 2011 - Имен ден празнуват Атанас, Атанаска, Наска, Наско, Hасo, Hася, Начо, Tанас, Таньо, Таню, Тинка / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Св. Атанасий Велики и св. Кирил Алексaндрийски (Атанасовден), Именници: Атанас, Атанаска, Наска, Наско, Hасo, Hася, Начо, Tанас, Таньо, Таню, Тинка
сряда 19 януари 2011 - Преп. Макарий Египетски. Св. Марк, еп. Ефески. / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. преп. Макарий Египетски е съвременник и ученик на св. Атанасий Велики. Подвизавал се в пост и молитви, като вършил чудеса. Починал в мир на 97-годишна възраст. Св. Марк Ефески е един от най-големите отци и учители на църквата, наречен от своите съвременници Нови Василий, Нови Богослов и Стълб на православието. Той е единственият епископ, който не е подписал унията с папа Евгений IV и така се е спасила нашата православна вяра.
сряда 19 януари 2011 - Именници: Макарий / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Преп. Макарий Египетски. Св. Марк, еп. Ефески. Именници: Макарий
сряда 19 януари 2011 - Световент ден на снега / Категория: СВЕТОВЕН ДЕН
Началото му се полага по инициативата на ФИС за популяризиране на зимните спортове и всевъзможни други занимания на сняг - World Snow Day. Празникът се отбелязва в общо 35 държави с над 350 инициативи.
четвъртък 20 януари 2011 - Св. патриарх Евтимий Търновски (Петльовден) / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Този ден е посветен на паметта на Преподобни Евтимий Велики, роден в град Милетин и живял през V век, както и на паметта на българския патриарх св. Евтимий Търновски (ок.1327 - 1402). По народному празникът е известен като Ихтим, Ихтима, Петльовден, Петеларовден или Петларовден. Последните три названия са свързани с основната обредна практика - жертвоприношение на петел.
Петел се коли във всяка къща с мъжка челяд. Обикновено жертвеният акт се извършва на къщния праг, който според традиционните народни схващания разграничава усвоеното пространство на дома от дивата природа. Петелът се коли от петнадесет-шестнадесетгодишно момче, което трябва да отговаря на изискването за "полова чистота", т. е. момчето не трябва да е имало сексуална връзка. В ситуацията на обреда юношата се нарича "петелар". След като заколи птицата, той прави кръстен знак с нейната кръв по челата на всички момченца в къщата, за да бъдат здрави през цялата година. С кръвта на петела се рисуват кръстове и по външните страни на вратите и портите. Понякога това става направо с отрязаната глава на петела, която след това се забучва на портата, обърната в източна посока. Краката на птицата се хвърлят на покрива на къщата, а перата й се запазват. С тях бабите кадят болни или урочасани деца. С част от петьовите пера се украсяват специално приготвените за празника знамена, които се наричат "колуни". Всяко домакинство приготвя гозба от заклания петел, който трябва да бъде сварен цял.
Майките месят пресни пити и кравайчета, пържат тиганици и правят баница или зелник. Част от обредния петел и кравайчетата се раздават на роднини и съседи за здравето на момчетата. В онези домове, където има женска челяд, стопаните колят обикновено ярки за здравето на момиченцата. В Странджанския край, където народният култ към св. Евтим е особено развит, всяка жена коли за здравето на своите деца черен петел. Според местните вярвания св. Евтим е господар на детските болести и той предпазва от "детешката" и "вънкашната болест" (детски паралич и епилепсия). За обед цялото домочадие се събира около тържествената трапеза.
Житие на св. Евтимий, патриарх Търновски:
"Съществуването и преуспяването на моя народ и на вярата на моите предци е и моята лична съдба" (Св. Евтимий Търновски).
Свети Евтимий е роден около 1327 г. в Търново – столица на тогавашна България. Израснал в благовъзпитана семейна среда, надарен щедро от Бога с богати заложби, още твърде млад Евтимий се издигнал високо със своите знания, мъдрост и чист духовен живот.
Добил за времето си добро светско образование, но духовните му търсения го отвели до Килифарския манастир, където около 1350 г. станал монах под духовното ръководство на преподобния Теодосий Търновски. По-късно, в продължение на седем години пребивавал в Цариград и в
Завръщайки се в родината, св. Евтимий се усамотил в пещера недалеч от Търново и построил там църквата "Св. Троица". Скоро при него се заселили ревностни ученици и се образувал цял манастир, превърнал се след време в огнище на просвета и чист духовен живот. Тук св. Евтимий написал жития и похвални слова, поправил богослужебните книги съобразно с гръцките първоизточници, превел други текстове. Създал с времето школа за подготовка на богослови, литургисти, преписвачи на богослужебните и свещените книги, познавачи на гръцки, църковнославянски и на родния говорим език. Житиеписецът Григорий Цамблак сравнява делото на св. Евтимий със стореното от законодателя Мойсей и от египетския цар книголюбец Птолемей.
Славата на св. Евтимий като голям молитвеник, строг аскет, просветен и вдъхновен проповедник го довела до патриаршеския престол през 1375 година. Той станал патриарх по всенародно желание в една от най-бурните и страшни епохи в историята ни. Проявил се като истински пастир. Служил на Бога и народа без отдих и почивка. Когато в столицата нахлули турците и започнали да безчинстват, Евтимий смело се изправил срещу техния предводител и го накарал да спре ужасната сеч. Сред писъците, бодър и силен с пророческата си осанка, той издигнал глас: "Не бой се, народе-мъченик, вярвай в Божията правда и милост! След Голгота иде Възкресение!" Със заповед на султана патриархът бил изпратен на заточение някъде в Родопите.
Къде точно е бил заточен великият патриарх на осиротяла България не се знае. Предполага се, че е издъхнал през 1401 – 1402 година.
четвъртък 20 януари 2011 - Имен ден празнуват Евтим, Евтимия, Ефтим, Евтимий, Ефтимия / Категория: ИМЕННИ ДНИ
петък 21 януари 2011 - Преп. Максим изповедник. Св. мчк. Неофит / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Преп. Максим Изповедник е един от най-големите и авторитетни православни църковни отци. Познаващ отлично Христовото учение, духовното наследство и дълбоките корени на църковното предание, св. Максим се проявил като плодовит християнски мислител и авторитетен учител на истините на вярата.
петък 21 януари 2011 - Имен ден празнуват Aгнeca, Валери, Валерия, Максим, Максимилиян, Неофит / Категория: ИМЕННИ ДНИ
петък 21 януари 2011 - Бабинден / Категория: ПРОФЕСИОНАЛЕН ПРАЗНИК
Бабинден е един от големите народни женски празници, посветен на "бабите" - жените, които помагат при раждане, и на младите булки и невести, които са раждали. Обредността през този ден е подчинена главно на желанието да се засвидетелстват почит и уважение към възрастните жени, които са "бабували" на родилките.
Още преди изгрев слънце майките с деца от една до тригодишна възраст отиват на чешмата да налеят прясна вода. В котлето с водата пускат стрък босилек или здравец. Вземат калъп сапун и една нова кърпа и се отправят към дома на бабата да й "полеят". Обредното поливане на бабата-акушерка се извършва под плодно дърво в градината, върху дръвника или отпред на стълбите. Всяка жена подава на бабата сапуна, полива й вода да се измие и я дарява с пешкира, който е донесла. Бабата закичва невестата с китка здравец, вързана с "мартеничка" - червен и бял конец. Често при поливането бабата хвърля със шепите си вода нагоре и подскача три пъти, като изрича: "Да рипкат децата и да станат бели и червени! Колкото капки, толкоз берекет и здраве!" След поливането жените даряват бабата с ризи, чорапи, платно, които премятат на дясното й рамо. От своя страна, бабата връзва на дясната ръчичка на децата, които е отродила ("хванала") червено и бяло конче със сребърна монета и също им дава чорапки и ризки. На обед булките и невестите се събират на празнично угощение в дома на бабата-акушерка. Всяка жена носи прясна погача, баница, варена или печена кокошка и бъклица с ракия или вино. Целува ръка на бабата и й подава подноса с храната. Дъщерите и снахите на бабата подреждат дълга и богата трапеза, около която сядат всички присъстващи. Започва весело и буйно пиршество, придружено с песни, танци и понякога с твърде пиперливи и разюздани закачки и сценки. Често бабата поставя около врата си наниз от червени чушки и с керемида кади под полите на жените, за да раждат повече деца. Наричанията и припевките имат в повечето случаи сексуален символичен смисъл. След обеда на трапезата у бабата започват да идват и мъжете. Кулминационен момент в обредността представлява обредното изкъпване на бабата-акушерка в реката или на чешмата. Мъжете и жените изнасят бабата навън и я качват в двуколка или на шейна. Понякога слагат бабата в голям плетен кош. Мъжете, преоблечени като "волове", с кожени маски и рога, влачат колата или шейната из селото. Ако по пътя невестите срещнат мъж, свалят калпака му и искат откуп. Шумната дружина отвежда бабата на реката и там мъжете обръщат двуколката или коша, в който носят старицата. Изкъпват я във водата. Този обред е известен по нашите земи като "влечугане" на бабите. Вечерта на селския мегдан всички се залавят на общо хоро, с което празничният ден завършва.
Още: 8 Януари е също така професионален празник на всички акушери и гинеколози.
петък 21 януари 2011 - Международен ден на прегръдката / Категория: СВЕТОВЕН ДЕН
На 21 януари целият свят празнува един от най-необичайните празници - Световен Ден на прегръдката (International Hug Day). Той бе основан в САЩ през 1986 г. под името на Националният ден на прегръдките (National Hugging Day), а след това бързо се разпространи по целият свят. Според традицията на празника, на този ден могат да се подаряват приятелски прегръдки даже на непознати хора. Въпреки младата възраст на този празник, днес е трудно да се намери неговият автор: не е известно, кой е измислил тази идея за "близкото" честване на 21 януари и защо била избрана точно тази дата. Смята се, че инициаторите на празника са били студенти. Именно на този ден младежите и девойките са се прегръщали помежду си без интимен мотив.
събота 22 януари 2011 - Св.ап. Тимотей. Свщмчк Петър и св. мчк. Сионий Български. Прпмчк Анастасий Перски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. апостол Тимотей бил ученик на св. ап. Павел. Той бил обърнат в християнството от него по време на първото му мисионерско пътешествие, а при второто си пътешествие великият апостол го взел за свой спътник и ученик. Св. ап. Павел му възлагал важни поръчения. Сведенията, които Тимотей донесъл на своя учител от Солун в Коринт, станали повод за написването на Първото послание до християните в Солун. Св. апостол Тимотей бил първият епископ в град Ефес.
събота 22 януари 2011 - Имен ден празнуват Tимoтeй, Тимофей / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Св.ап. Тимотей. Свщмчк Петър и св. мчк. Сионий Български. Прпмчк Анастасий Перски, Именници: Tимoтeй, Тимофей
неделя 23 януари 2011 - Св. свщмчк Климент, еп. Анкирски. Св. мчк Агатангел. Св. Павлин, еп. Нолански / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. Климент бил избран за Анкирски епископ когато бил на 20 години. Той станал първата жертва на деветото гонение на християните в Мала Азия. Бил хвърлен в тъмница и изтезаван в продължение на 28 години.
Преп. Ксения Римлянка била дъщеря на сенатор и носила името Евсевия, което означавало "благочестива". Нейните родители я сгодили за един сенатор. Тя била решила да посвети живота си на Исус Христос, затова напуснала избягала от дома си. Установила се на остров Коа. Там тя наела бедна къща и помолила да я наричат Ксения (странница). По-късно била посветена за дякониса. Тя водила възвишен живот. Колкото била строга към себе си, толкова била милосърдна и нежна към своите сестри.
понеделник 24 януари 2011 - Имен ден празнуват Аксения, Аксиния, Ксения, Oкcaнa / Категория: ИМЕННИ ДНИ
вторник 25 януари 2011 - Св. Григорий Богослов, архиеп. Константинополски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. Григорий Богослов бил роден в Арианз, гр. Назианз, Кападокийска област. Баща и майка му били епископ св. Григорий Назиански и св. Нона. Учил заедно със св. Василий Велики в Атина. Голям богослов, писател, поет. Като архиепископ св. Григорий Богослов ръководил църквата в Цариград в продължение на 12 години. След това се оттеглил в Назианз, дето и починал през 390 г. когато бил на 80 години.
вторник 25 януари 2011 - Имен ден празнуват Гаро, Григор, Григорена, Григорий, Гриша / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Св. Григорий Богослов, архиеп. Константинополски, Именници: Гаро, Григор, Григорена, Григорий, Гриша
сряда 26 януари 2011 - Преп. Ксенофонт, Мария и синовете му / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Преп. Ксенофонт и съпругата му Мария изпратили синовете си Йоан и Аркадий да се учат в Бейрут. По пътя корабокрушение разделило братята. Бог утешил с чудно видение родителите, че децата им не са загинали. В Йерусалим станала щастливата среща между двамата братя монаси и техните родители. Мария постъпила в манастир и била удостоена с дара на чудотворството. Йоан, Аркадий и Ксенофонт станали отшелници в пустинята. Семейството било причислено от църквата в лика на светците.
сряда 26 януари 2011 - Имен ден празнуват Живко, Живка, Зоя / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Преп. Ксенофонт, Мария и синовете му, Именници: Живко, Живка, Зоя
сряда 26 януари 2011 - Международен ден на митничаря / Категория: СВЕТОВЕН ДЕН
На 15 декември 1950 г. в Брюксел се подписва Конвенцията за създаване на Съвет за митническо сътрудничество, която влиза в сила две години по-късно - на 4 ноември 1952 г. Първата официална сесия на Съвета се провежда в Брюксел на 26 януари 1953 г. с участието на представители на 17 държави. През 1994 г. Съветът за митническо сътрудничество приема ново име - Световна митническа организация, като по този начин се превръща в глобална междуправителствена организация. Република България се присъединява към Конвенцията за създаване на Съвет за митническо сътрудничество на 4 юни 1973 г.
На 26 януари всяка година митническите администрации на 179 страни членки на СМО организират разнообразни национални събития за отбелязването на първата сесия на Съвета за митническо сътрудничество. От своя страна Секретариатът на СМО определя тематичната насоченост на Международния ден на митниците. През 2015 г. честванията на 26 януари са посветени на тема "Координирано управление на границите - всеобхватен подход за свързване на заинтересованите страни".
четвъртък 27 януари 2011 - Пренасяне мощите на св. Йоан Златоуст / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. Йоан Златоуст е един от тримата светители (вселенски учители) наравно с Василий Велики Кесарийски и Григорий Богослов. Той е оставил най-голямото по обем богословско творчество в Източната църква. Бил е епископ на Константинопол шест и половина години. Светите му мощи почиват в катедралата "Св. Петър" в Рим. Чества се още на 13 ноември и на 30 януари.
петък 28 януари 2011 - Св. преподобни Ефрем Сириец. Св. преподобни Исаак Сириец, еп. Ниневийски. Преп. Паладий / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. преп. Ефрем бил родом от Едеса. Съвсем млад отишъл в пустинята и станал монах.
петък 28 януари 2011 - Имен ден празнуват Ефрем / Категория: ИМЕННИ ДНИ
Св. преподобни Ефрем Сириец. Св. преподобни Исаак Сириец, еп. Ниневийски. Преп. Паладий, Именници: Ефрем
петък 28 януари 2011 - ден за защита на личните данни / Категория: СВЕТОВЕН ДЕН
На 28 януари Европа отбелязва Деня за защита на личните данни. На тази дата през 1981 година европейските държави, които поддържат прокламираните от Съвета на Европа фундаментални принципи за защита на човешките права, са получили възможност да се присъединят към Конвенция No 108 на Съвета на Европа за защита на лицата при автоматизираната обработка на лични данни.
2011 година отбеляза 30-та годишнина на Конвенция 108 и направи сериозна заявка за всеобхватна реформа на европейската правна рамка в областта на защитата на личните данни и неприкосновеността. Европейският съюз и Съветът на Европа, в условия на възможно най-висока координация, набелязаха и предстои да реализират основните направления, които ще придадат нов, модерен и обърнат към света облик на европейския режим за защита на личните данни.
Следвайки този ход на развитие, 2012 година беше съдбовна за конкретното формулиране на новите европейски стандарти, за моделирането на които сме изправени пред нелека и деликатна задача: те трябва да са освободени от излишна административна и финансова тежест, да дават още по-големи гаранции за сигурност и защита, да направят реално упражняването на гражданските права и същевременно, да не създават пречки пред свободния пренос да информация.
събота 29 януари 2011 - Пренасяне мощите на св. Игнатий Богоносец. Св. мчк Димитрий Сливенски / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. Игнатий Богоносец бил разкъсан от зверовете в римския цирк "Максимус" по време на император Траян. Верни християни събрали костите му и ги върнали в родния му град Антиохия. През 637 г. светите му мощи били отново върнати в Рим, където почиват в черквата "Св. Климент". Тези две пренасяния на мощите се възпоменават на днешния ден.
неделя 30 януари 2011 - Св. Три светители велики архиереи: Василий Велики, Григорий Богослов и Йоан Златоуст. Св. свщмчк Иполит, папа Римски. Св. благоверен цар Петър Български. Преп. Сергий Къпински / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Православната църква е отредила от векове на този ден да се чества заедно паметта на св. Василий Велики, св. Григорий Богослов и св. Йоан Златоуст и така да се отдава почит на тяхното просветителско и учителско дело. На този ден празнуват още православните богословски факултети и духовните академии.
понеделник 31 януари 2011 - Св. безсребреници и чудотворци Кир и Йоан / Категория: ПРАВОСЛАВЕН ПРАЗНИК
Св. Кир бил прочут лекар в Александрия. Дълбоко вярващ християнин, той лекувал с чудотворни молитви различни болести и от никого не приемал награда. Славата му достигнала Ерусалим, където младият воин Йоан, вярващ в Исус, станал негов неразделен спътник и подражател. И двамата били обезглавени заради подкрепата, която оказали на боголюбивата Атанасия и трите й дъщери Теоктиста, Теодотия и Евдоксия, подложени на жестоки изтезания заради Христовата си вяра.